Košarica

V košarici ni izdelkov.

Malo zasebnosti, prosim!

Sem prerokovalec. 😉 Prepričan sem, da ima 99,9 % ljudi, ki bo prebralo moj članek za svoj glavni e-poštni račun Gmail. Morda si podjetnik ali podjetnica, vendar pa tudi v poslovnem svetu nastopaš in komuniciraš z Gmailom. 🙂

Poznam, kar nekaj podjetij, ki imajo e-pošto npr. ime.priimek@nekopodjetje.si, toda ko pogledam »izvorno kodo« ugotovim, da njihov poslovni e-mail dejansko pride z Gmaila.

Z Gmailom se vpisujemo na Facebook, Linkedin, Twitter in ostala družabna omrežja, kupujemo on-line izdelke, dobivamo pomembna poslovna sporočila, poslovne tajnosti in še marsikaj drugega, kar morda ne bi ravno dali v javnost in na vpogled vsem. Ves čas smo s svojim Androidom (iPhonom) priključeni na Facebook in Gmail in tako (če seveda nismo dobro pogledali nastavitev) praktično ves čas izdajamo svojo lokacijo. Si sploh lahko predstavljamo kakšna »masa podatkov« se vsak dan steka na Google?

Bentimo nad c-19, cepljenjem, zmanjševanjem človekovih pravic, visokimi cenami in draginjo, vojno v Ukrajini in finančno krizo ter se pritožujemo kakšna je vlada in kaj bi morala (in ne bi morala) storiti, toda po drugi strani smo svoje življenje »brezplačno« prodali največjim svetovnim korporacijam

Svojim otrokom sploh ne znamo več povedati kaj je to zasebnost, saj jih že v osnovni šoli naučimo, da je njihovo najpomembnejše razmerje z njihovim pametnim telefonom.

Hodimo po ulici, bolščimo vsake toliko časa v ekran svojega pametnega telefona in smo v pričakovanju naslednjega piska za mail, Facebook sporočilo ali za naslednji lajk. Hura! Živela sodobna tehnologija! Če tega piska ni, pa smo žalostni, jezni, nesrečni in lahko postanemo celo depresivni.

Vse, kar počnemo v svojem življenju, damo na ogled na Facebooku, Twiterju in še kje drugje. Delimo svoje veselje, srečo, žalost, ljubezen, hrepenenje, frustracije, jezo … navdušeno podpisujemo peticije proti nasilju živali, proti cepljenju in proti kršenju človekovih pravic ter za več miru na svetu, ker se nam zdi, da tako nekaj storimo za večje dobro v svetu.

Ko brskamo po spletu to počnemo večinoma z Google Chrome, pri tem pa smo ves čas vpisani v svoj Gmail e-poštni predal. Seveda nam striček Google veselo sledi, vsakemu našemu gibu, iskanju in vpogledu.

Potem pa nekega dne z grozo ugotoviš, da Google in Facebook vesta več o tebi, kot veš še ti sam, kot si lahko ogledaš v govoru Arala Balkana – Brezplačno je laž (vklopi angleške podnapise za lažje razumevanje) ter v videu, ki je na TedTalku in v katerem Andy Yen govori o zasebnosti naših e-poštnih sporočil.

Velja pa si ogledati tudi naslednje video posnetke, ki ti bodo odprli oči:

Za primer o tem, kako poceni smo prodali svojo zasebnost korporacijam pa naslednja dva primera.

  • Škatlica cigaret stane od 3,00 do 5,00 € in če pokadimo eno škatlico na dan to znese od 90,00 do 150,00 € na mesec, kar pomeni na leto od 1.080,00 do 1.800,00 € (pač odvisno katero znamko cigaret kadimo).
  • No, da ne bomo le o kadilcih. Recimo, da v lokalu popijemo eno kavico na dan in vzemimo, da nas kavica pride le 1,50 € (itak vemo, da nas stane vsaj 50 centov več) in to pomeni 45,00 € na mesec oz. 540,00 € na leto.

Po drugi strani pa nam je težko dati nekje med 20,00 € in 50,00 € na leto (odvisno katerega ponudnika izberemo), zato da bi imeli zasebni e-poštni predal, ki je brez oglasov in takšnega ali drugačnega »trackanja«. Da, prav si prebral in nič se ne hecam, saj lahko že za 20,00 € na leto lahko dobiš e-poštni predal, ki vključuje 2 GB prostora.

Koliko te dejansko pride tvoj zasebni e-poštni predal oz. kako do njega? Ena možnost je ta, da si kupiš domeno (le-ta pride od 16,00 do 22,00 € na leto) in gostovanje na strežniku (to pride od 20,00 do 50,00 € na leto, odvisno koliko prostora želiš). Na ta način imaš svoj e-poštni predal, ki je lahko npr. ime@priimek.si.

Druga možnost pa je, da si kupiš svoj e-poštni predal pri katerem od spodaj navedenih ponudnikov:

Pri slednjih treh ponudnikih pa je možen tudi brezplačen e-poštni predal:

  • Tutanota – https://tutanota.com/ (strežnik je v Nemčiji) – brezplačen e-poštni predal z 1 GB, lahko ga nadgradiš na plačljivi paket z več možnostmi uporabe in večjim e-poštnim predalom.
  • Vivaldi – https://www.vivaldi.net/ (strežnik je na Islandiji) – samo brezplačna opcija, poštni predal je 5 GB.
  • Predalček – https://www.predalcek.com/ (strežnik je v Sloveniji) – samo brezplačna opcija, poštni predal je 1 GB.

Preveri ponudbo in se sam odloči kateri ti najbolj ustreza. Zanimiva opcije so Runbox, saj ima le-ta strežnik na Norveškem, Vivaldi, ki je na Islandiji ter ProtonMail, ki je v Švici. Vse te tri države niso članice EU, tako da je pri njih v veljavi drugačna zakonodaja, kar se tiče zasebnosti.

Ko govorimo o potrošnji takšnih ali drugačnih dobrin, včasih sploh ne pogledamo na ceno in si privoščimo zadeve tudi za 100, 500 ali 1.000 €, toda ko govorimo o ceni svoje zasebnosti pa smo večkrat še bolj škrti kot je Stric Skopušnik iz Disneyevih risank.

Zasebnost v sodobnem svetu je bolj pomembna, kot si mislimo, saj pomeni našo pravico do svobode.

Upam, da sem ti s temle zapisom vsaj malo odprl oči in ti dal misliti. S tem, ko se odpoveš Gmailu kot glavnemu e-poštnemu predalu in se odločiš za njegove alternative narediš velik korak do večje zasebnosti.

P.S. Tudi, če si pri Hotmailu ali Yahoo mailu, je zadeva ista, kar se tiče zasebnosti, sledenja uporabniku in ciljanih oglasov. Mikko Hypponen v videu, ki sem ga malo prej omenil pravi, da smo bolj iskreni s spletnimi brskalniki (Google, Yahoo, Bing …) kot pa s svojimi družinskimi člani in da spletni brskalniki vedo več o nas, kot naši družinski člani. Resnično in hkrati žalostno, kajne? 🙁

Deli naprej ...
Robert Goreta
Robert Goreta

Predavatelj, pisatelj, pesnik, podjetnik, plesalec.